torsdag 9 december 2010

Bilden av min verksamhet - teori

Kursaren Johanna (tack!) tipsade om två uppsatser på ämnet ”en-till-en” som jag nu tittat lite närmare på.

En uppsats skriven vid Högskolan i Halmstad heter "En-till-En projekt och elevinflytande: Om hur elever i grundskolan upplever att ha en egen dator". Den beskriver tidigare forskning från USA och Sverige. En studie visar att en omställning till en-till-en-undervisning tar tid och att anpassningen oftast sker efter tre år. Samma studie visar att kontrollen i klassrummet skiftades från läraren till eleven när de fick datorer då elever på egen hand snabbt kan ta reda på den information läraren eller böckerna tidigare satt inne med. Eleverna i denna studie upplevde att de var bättre på att organisera och hittade lättare anteckningarna för de olika ämnen.

En annan studie visar att eleverna blivit mer involverade i sitt lärande och att interaktionen ökat mellan elev-lärare och elev-elev.

I både amerikanska och svenska studier framgår att det som datorn mest används till är att söka information med och skriva på. Resultaten är alltså mestadels positiva, men de svenska studierna visar också att det finns farhågor. Spelande som stör koncentrationen och oro bland föräldrar och lärare för den tid eleverna tillbringar vid datorn.

Det uppsatsförfattaren kommer fram till är att den inte ser en koppling till att En-till-En projekt leder till ökat elevinflytande. Eleverna i studien beskriver dock ett mer varierat arbetssätt och nya metoder för att lära. Många elever i studien beskriver att de mår dåligt som följd av ökat datoranvändande och att de bedömer att spelande och olovliga aktiviteter på datorn stör koncentrationen på lärandet.

Jag har svårt att se de positiva effekterna på min skola, men jag upplever att eleverna har bättre ordning på sina anteckningar och uppgifter. Däremot tar många bara med sig datorn till lektionerna och inget annat material (som t ex lärobok och penna), vilket ibland är en brist. Negativa effekter ser jag lättare. Spelande och "olovlig aktivitet" som stör koncentrationen.

Den andra uppsatsen heter "Införande och acceptans av ny teknik - En studie utförd på gymnasieskolor i Malmö Stad" och är skriven vid Lunds universitet. Den slutsats uppsatsförfattarna drar är ”att det finns en möjlighet att genomföra en framgångsrik implementering av en-till-en där acceptansnivån är hög och responsen god. För att uppnå detta krävs riklig information till användarna, tydliga strategier om hur IT skall användas och involvering av användarna i planeringsstadiet. Utöver detta påverkas acceptansen och responsen mycket av hur omgivningen reagerar på förändringen, därför är det viktigt att tekniken som införts fungerar och är en markant förbättring i det dagliga arbetet.”

Ja, vad ska jag säga. Av de framgångsfaktorer som beskrivs här ovan kan jag inte se något av i implementeringen på min skola. Så som läget ser ut nu tror jag många kolleger vill, men inte kan, och att därmed blir datorerna till största delen ett problem. Detsamma kan säkert sägas om många elever på skolan. Hm, det får nog vara en grund för "Bilden av min verksamhet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar