onsdag 25 maj 2011

4 slides

Nu har jag äntligen tagit tag i uppgiften 4 slides! Jag har läst Effektivt användande av IT i skolan. I denna studie har en utredare granskat ett större antal studier och forskningsrapporter inom området IT i skolan. Den visar att det inte finns ett automatiskt samband mellan IT-användande och resultat, men sätts det in i ett pedagogiskt sammanhang syns ett tydligt samband mellan IT-användande och resultat. Man inte endast kan fokusera på tekniken i sig för att dessa fördelar ska uppkomma, utan man måste även ha ett fokuserat arbete kring teknikanvändningen kopplad till en pedagogisk idé.

Problem med att utvärdera effekten av IT-insatser lyfts fram. Det vanligaste sättet i de undersökningar jag sett är hur de som omfattas av insatserna (främst elever och lärare) uppskattar effekten av IT. Då gäller det dock att man som tillfrågad måste ha funderat över effekterna, inte bara att man använt sig av IT. Att mäta på själva resultaten, främst betygen, före och efter är svårt då man måste isolera IT från andra satsningar.
Studien beskriver mer i detalj vad det är som verkar skapa de goda effekterna men jag nöjer mig här med att sammanfatta några av de positiva effekterna:
  • Ökning av elevernas motivation och färdigheter (som i sin tur leder till ökad uppmärksamhet och ökat engagemang under lektionerna)
  • Ökad självständighet samt utveckling av arbetet i grupp
  • Främjande av ett individualiserat lärande
  • Effekter vad gäller elevers utveckling och inlärning av ett antal färdigheter, vilket innebär en möjlighet till ökad måluppfyllelse för skolan och dess verksamhet.

Utifrån de positiva effekterna och det som skapar dem formulerar studien ett antal strategiska förslag kring det långsiktiga arbetet med att skapa en skola där IT uppfattas som synonymt med pedagogisk utveckling och ett kreativt lärande. De strategiska förslagen för ett utvecklat lärande i skolan är:
  • en nationell plan för hur teknik ska användas i skolan
  • ökad tillgång och integrering av IT
  • en modell för att mäta och främja e-mognad och digital kompetens
  • ökat fokus på användning av lärresurser och nya arbetsmetoder

Vad jag kan se finns inte någon nationell plan för hur teknik ska användas i skolan, även om det kanske kommer. Skrivningarna i grundskolans nya läroplan visar i att fall ATT tekniken ska användas i skolan. Till det att en nationell plan finns är det oftast upp till skolorna att lösa detta. Mina upplevelser av IT-satsningen på min skola visar att fokus i stort sett endast har legat på halva den andra punkten: ökad tillgång av IT. Något säger mig att flera skolor lägger fokus där i avsaknad av en större plan. Jag har i tidigare inlägg skrivit om nödvändigheten av en genomtänkt plan och vikten av att få med sig alla i implementeringsstadiet, något som hör ihop med detta.

En sak som har med detta att göra är det som står i den tredje punkten ovan. Jag tyckte det var intressant när jag läste Digital literacy across the curriculum, som är en handbok för dem som är intresserade av kritiskt och kreativt använda ny teknik i klassrummet, att man använde termen Digital bildning istället för digital kompetens. Det finns något i begreppet digital kompetens som antyder, uttalat eller outtalat, att det handlar om att kunna hantera en dator och tillhörande teknik. Detta är något som också påpekas i handboken: Some people associate digital literacy simply with the functional skills of being able to use a computer or particular software package effectively. But digital literacy is about much more than having access to or being able to use a computer.

Man skriver vidare att digital bildning handlar om att samarbeta, vara säker och kommunicera effektivt. Det handlar om kulturell och social medvetenhet och förståelse, och det handlar om att vara kreativ. Det handlar om att veta när och varför digital teknik är användbart och till nytta för den uppgift man har att lösa och när det inte är det. Det handlar om kritiskt tänkande om alla möjligheter och utmaningar som digital teknik ger, oavsett om detta är exempelvis sociala medier och wikis eller bildredigeringsprogram eller digitalkameror.

Det är inte helt lätt att se hur man ska arbeta aktivt med denna bildnings alla komponenter, men med en plan är det möjligt. Jag tror att om vi har som mål att arbeta med elevernas digitala bildning blir vi mer medvetna om IT-teknikens centrala och nödvändiga roll i skolan. Det är tydligt att det blir, eller snarare är, något som måste in i undervisningen och att den bidrar till en vidare förståelse som kommer alla skolämnen till gagn.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Som du skriver har ju forskningen haft svårt att visa på vilka effekter på lärande som har just med IT att göra. Ofta blir det ju undersökningar där elever, lärare och föräldrar uttalar sig om hur IT kan skapa engagemang och motivation.

    I de flesta lyckade IT-satsningar finns det ju faktiskt en Nationell IT-plan som grund för arbetet. Innan vi får en sådan är väl det enda sättet att varje kommun/skola själva tar fram en strategi.

    När man gör det tycker jag definitivt man ska tänka i banor av det du beskriver som digital bildning. IT i skolan är mycket mer än att kunna hantera program och teknik. Här finns stora möjligheter att via tex kommunikation och kreativitet utveckla nya arbetssätt som ger ökade möjligheter till lärande.

    SvaraRadera
  2. Hej Tomas!
    Jag läser IKT A och har gått igenom din blogg.

    Du resonerar riktigt bra kring uppgifterna ni har fått och skriver på ett sätt som lockar. Designen på din blogg är hur grym som helst och din header är ju helt klockrent, GRYMT! I vissa fall kan inläggen kännas långa, men med tanke på att kvalitén är så pass hög glömmer man snabbt bort det. Dock är det viktigt att poängtera att du har en bra variation, då du även har ganska korta inlägg.

    Bra jobbat och hoppas du har njutit av kursen lika mycket som jag & mina klasskamrater!
    //Mael Debas

    SvaraRadera