onsdag 13 oktober 2010

När verklighet och fantasi smälter ihop utmanas moralen

Jag sitter i Blåsenhusbiblioteket och ska börja ta mig an etikuppgiften efter att ha ägnat lite för mycket tid åt min nystartade hobbyblogg. Tänk så det kan bli...

Just nu tänker jag på den 21-åring i Järna som begick självmord genom hängning inför publik på nätet. Händelsen diskuteras mycket i media. Bland annat pratar man om att på nätet smälter verklighet och fantasi ihop. Man vet inte om det man ser och läser är på riktigt. Detta kanske är förklaringen till varför många verkar ha en annorlunda moral på nätet än i verkligheten? Det som också sagts är att personerna som varit aktiva på forumet och som sett hängningen har troligtvis inte begått något brott, men frågan är om deras agerande är etiskt försvarbart.

Flashback, där 21-åringen startade sin hängingstråd, ogillar jag sen tidigare då jag tycker att diskussionerna som förs där befinner sig till vad som etiskt, lagligt, demokratiskt osv. Gränsen passeras dessutom ofta, enligt mig. Det finns forumregler som t ex säger att hatbrott och falsk ryktesspridning inte får förekomma, men efterlevs dessa? Det är som sagt i gränslandet. Jag vet att några av mina elever ofta kollar Flashback så jag ska nog prata med dem för att höra vad de får ut av forumet.

Jag har tankarna om händelsen i huvudet när jag nu sätter igång med uppgiften.

3 kommentarer:

  1. Hej Tompa!

    Startade svenskan i morse i nian med att kolla hur många som sett flashback-länken. Två! Trodde alla hade det. Fördomar? Vi hade en bra diskussion, men som alltid när man pratar om jobbiga frågor såg man att vissa blev riktigt berörda och jag vet ju inte vad de har för erfarenheter. En kille sa rakt ut att han inte visste vad det var med honom, men sådana saker berör honom inte om det inte är någon han känner. En modig kommentar som togs på allvar och vips hade vi en diskussion om empati, att man kan bli avtrubbad o.s.v. Bra och äkta diskussion, men jag får alltid en känsla av att vara ute på hal is...
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Spännande! Vill höra mer om hur din diskussion med eleverna gick!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen den hala isen, Mian. När SD:s listor läckte ut för några veckor sen fanns en kollegas namn med på den. Eleverna visste snabbt om det via Facebook. Som tur var kom det, fem minuter innan min lektion började, ett meddelande där läraren genom skolledningen sa att hon hamnat där utom sin vetskap (vilket var lätt att se då t ex e-postadressen var falskt). Det blev en bra diskussion om åsiktsfrihet, demokrati och ryktesspridning. Men isigt var det!

    Jag hade gärna redogjort för det, Lars, men tyvärr har det varit lite rörigt med studieresor hit och SYV-information dit och allt annat möjligt så det har fallit bort. Jag kanske kan klämma in det i min trea idag.

    SvaraRadera