I diskussionsmaterialet Vuxenvärlden hallå skriver Lindqvist och Thorslund att "Det är sällsynt att en mobbningssituation på nätet inte har direkta kopplingar till situationen på skolan. Visst sker det mesta av kränkningarna när barnen inte är i skolan, men det är i slutänden pedagogen i klassrummet som får ta konsekvenserna när situationerna ska lösas." Någon sa vid redovisningarna av etikuppgiften förra veckan att eleverna tagit upp detta, att mobbningen må förekomma utanför skoltid men att den på olika sätt följer med in på skolgården, in i skolan och in i klassrummet. Alltså har skolan ett ansvar att ta hand om detta, precis som annan mobbning.
Friends skriver i Koll på nätet att e-mobbing är ett olyckligt begrepp då det för det första antyder att det är en speciell form av mobbing och för det andra ger det en negativ bild av det som sker på nätet. Därför går man nu bort från begreppet. Linde och Qvarnström skriver i Sociala relationer på nya digitala arenor att ”Även om – eller kanske just på grund av att – vi motsätter oss uppdelningen av digital och ”analog” mobbning så är en mer allmän kunskap kring mobbning grundläggande för att överhuvudtaget kunna förstå vad digital mobbning handlar om."
Därmed behöver egentligen inte arbete med detta skilja sig från annat antimobbningsarbete i skolan. Om skolan har en bra antimobbningsplan är den applicerbar på alla typer av mobbing. En metod att motverka nätmobbning blir därmed likställt med arbetet att motverka annan mobbning. Och det viktigaste arbetet mot mobbning är det förebyggande arbetet.
Lasse och Måns länkade till jättebra resurser. Av dessa tycker jag Vuxenvärlden hallå från .SE är bra. Den innehåller bra värderingsövningar, något som jag gillar. Friends Koll på nätet är informativt och innehåller också bra övningar och diskussionsunderlag. Friends hemsida är förresten bra överhuvudtaget som resurs gällande mobbning. På Medierådet finns bra lärarmaterial att ladda ned. Kolla källan Säker på nätet var också jättebra. Här hittade jag en länk till Surfa Lugnt. Surfa Lugnt är en nätverksorganisation som arbetar för ökad trygghet och säkerhet på nätet. Utan pekpinnar och skräckpropaganda ger den upplysning om unga på nätet riktat till vuxna.
God natt!
Hej!
SvaraRaderaDu har kommit långt i ditt tänk kring dessa frågor och verkar ha hittat massa bra resurser.
Jag tycker det är utmärkt att du börjat fundera på hur du kan använda dig av elevernas kompetenser i din undervisning. Snyggt!
Tomas, du bäddar in länkar till källor i din text - hur?
SvaraRaderaMarkera det eller de ord du vill länka från. Välj "länk" i verktygsfältet (symbolen med en jordglob med en kedja/länk) klistra in adressen du vill länka till. Klart!
SvaraRaderaDanke!!
SvaraRadera