onsdag 27 oktober 2010

Första tankarna om uppgift Ungas medievanor

Förmiddagen här på Blåsenhus har ägnats åt att läsa Unga svenskar och Internet 2009 samt Den fjärde basfärdigheten, samt fundera på frågor till min "inventering" jag ska göra av elevernas internetvanor. Och så har jag druckit för mycket kaffe.

I Unga svenskar och Internet får jag några av mina iakttagelser bekräftade.

"Eftersom datorer och Internet finns i förskolebarnens hemmiljö blir de snabbt bekanta med Internet." Min son, som fyller två år idag, får ibland titta på film på Youtube, som t ex Totte eller Pingu, när jag behöver laga mat på eftermiddagen. Han kan med mycket tur men en liten skicklighet starta en ny film när de första tagit slut.

"Nästan alla i de yngre åldrarna använder IM, och man gör det ofta. Det ingår i de flestas vardagsanvändande. Däremot är inte manga äldre over 45 år bekanta med detta satt att kommunicera. De har vant sig vid e-posten." Jag har skrivit om detta tidigare och funderar fortfarande på hur effektiv kommunikation med eleverna ska ske.

"När det gäller att arbeta med olika datorprogram är skillnaderna små mellan olika åldersgrupper och mellan ungdomar och föräldrar. Sammantaget visar detta att skillnaderna mellan föräldrar och ungdomar i Internetkompetens i de flesta fall är ganska små." Många kolleger uppfattar sina elever som mycket mer kompetenta än dem. Mina erfarenheter är annorlunda. Det finns såklart elever som kan mer än jag, och det gäller flera områden. Mina elever kan visserligen mycket som jag inte kan, eller snarare så skiljer sig vår dator- och internetanvändning åt. För skolarbete är min kunskap generellt högre. Jag får ofta guida elever, inte bara genom program på datorn utan också på internet i exempelvis informationssökning och nätresurser.

"Digitalt infödda är ett uttryck som ibland används for att beskriva de unga idag. Innebörden är att barn och ungdomar tillhör ett nytt släkte som har fatt Internet i blodet. De har en intuitiv förståelse för Internet. Men verkligheten ser annorlunda ut. [...] Man utgår från att alla digitala klyftor har försvunnit. Men det existerar stora skillnader, även bland de högutbildade, i hur man effektivt kan använda sig av Internet."

I Den fjärde basfärdigheten fastnar jag för Stig Roland Rasks Slutligen måste det handla om Internetvett där han skriver om att Internet gör att skolan måste börja tänka på ett nytt sätt gällande källkritik.

"Den form av källkritik som skolan bör ägna sig åt [...] ligger närmare etiken, den handlar om att kunna granska och värdera värderingar. Det är där faran för manipulation ligger och det är där skolan har ett stort ansvar att utveckla medvetenhet."

Nu är det hög tid för lunch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar