onsdag 29 september 2010

En bit av klassrummet på Facebook

Jag tycker att det är svårt att sprida information till mina elever. Extra svårt är det nu när jag jobbar halvtid och inte har möjlighet att ha daglig kontakt med eleverna. Min erfarenhet är att många elever inte använder sin mail (vilket lärarna gör) och särskilt inte sin särskilda skolmail dit all information kommer. Jag frågade mina elever hur de kommunicerar, om man bortser från telefen och sms. Facebook var svaret. Det var inte oväntat, men man vet aldrig. Trenderna går fort. Nu har jag därför en liten del av klassrummet på Facebook genom att jag startat en sluten grupp för en klass och ska antagligen göra det för andra klasser. Medlemmarna i gruppen behöver inte vara vänner med varandra och därmed behöver de inte dela personlig information med varandra, om de inte vill. Detta kommer innebära att jag behöver hålla reda på en sak till, men det är det värt om jag når fler elever med information.

Slutligen måste jag dela med mig av följande artikel från Skolvärlden. Behöver jag skriva att jag tycker att eleven uppvisar mest öppenhet, kreativitet och konstruktivitet?

4 kommentarer:

  1. Ska bli kul att följa ditt Facebook-klassrum! Några elevreaktioner?

    SvaraRadera
  2. Intressant! Jag funderar också på att starta en facebook grupp med min klass - men jag tror att jag kommer att skaffa mig en läraridentitet först - vill inte blanda mina kompisar och mina elever.../Åsa

    SvaraRadera
  3. Eleverna kan inte se någon information om mig förutom min profilbild, och jag kan inte se annan information om eleverna än de valt att visa. Jag tror att det förenklar både för mig och eleverna att använda våra vanliga profiler. Det tillkommer inget nytt, något mer att hålla reda på, utan det finns där man själv är. Vi får se hur det går...

    SvaraRadera
  4. Bra att du är insatt i hur Facebook är uppbyggt och förstår problematik med att addera någon som vän mm. Tycker både dina funderingar om tid och lärarna i artikeln, samt funderingarna kring vad skrivna kommentarer i vardagen tillför kontra samtal, var intressanta och bör diskuteras ute i Sveriges lärarrum och ledningsmöten.

    SvaraRadera