torsdag 16 september 2010

Bloggkollen uppgift 3. Andra delen

Jag vet inte om jag håller mig till frågorna här, men jag har gjort ett försök. Jag ser fram emot att få diskutera detta med kursarna nästa vecka!

Vad innebär det att skriva för andra? Jag citerade i tidigare inlägg Broängens ettor då de skrev: ”Har texten en funktion och en publik blir den meningsfull”. Jag tror också att skrivandet kan bli mer meningsfullt om man kan läsas av en stor publik än av få, eller endast en. En elev som skriver för endast läraren eller på sin höjd sina klasskompisar blir inte alltid engagerad eller entusiastisk i sitt tilltal. Hur kul är det t ex att som lärare skriva ett protokoll som på sin höjd läses av någon i skolledningen?

Hur skapar man intressanta texter på webben? Jag är rätt gammaldags, det inser jag, då det gäller texter på webben. Det är viktigt både hur texten är skriven och hur den presenteras. Välskrivna texter på en strukturerad webbplats är nästan ett måste för att jag ska fastna för dem. Efter att ha läst några pedagogiska bloggar får jag omvärdera detta synsätt då jag faktiskt fann flera av dem användbara, trots att jag fann dem röriga och ibland inte så välskrivna. Men jag är som sagt gammaldags och det kan nog vara bra att tänka på om jag skriver för en annan målgrupp än den jag tillhör. För övrigt tänker jag mig att en text på webben, liksom text i tryck, blir intressant om den håller sig till ett särkilt ämne och syfte som anges på anges på den webbplats den är skriven på. En blogg som handlar om allt möjligt blir mindre intressant, anser jag, så fokus är splittrat. Då är det bättre att ha flera bloggar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar