onsdag 29 september 2010

Nya verktyg uppgift 1 och 3

Jag har veckan som gått jobbat lite mer med bildredigering i Gimp. Jag valde det programmet då jag arbetat med det tidigare, men jag tänkte också testa Sumopaint. Just för undervisningen känns inte bildredigeringen viktigt för stunden. Jag är ivrig att komma igång!

Jag tycker det är svårt att bara fundera över de verktyg vi lärt oss utan jag vill också testa för att pröva idéerna. Som jag skrev tidigare har jag gjort en hemsida för att testa hur ett elevarbete skulle kunna presenteras. Nu har jag gjort en blogg kopplad till den och mest för att öva gjorde jag också en tidning i Issuu.

Jag visade detta för mina elever i årskurs tre (gymnasiet) och undrade om det var något de tyckte verkade vara intressant. Många verkade positiva men några var lite oroade över att det var svårt. Jag frågade också om eleverna hade egna bloggar. I klass sa då en kille med ljus röst: ”Alla tjejer räck upp handen”. Intressant med tanke på det vi diskuterat hur bloggen kan bidra till ökad jämställdhet i undervisningen. Nåväl, det var några elever, mest tjejer, som hade bloggar. När jag frågade om någon hade en hemsida var det en kille som sa att han gjort en sida till sitt fotbollslag (tror jag det var) med Weebly och sen sa han att: ”Min mamma går samma kurs som du så hon visade mig hur man gör”.

Min slutsats är alltså att eleverna är villiga att pröva mina idéer. Jag tror kollegerna inte heller är svårövertalade. Flera frågor kvarstår dock. Här är några:

  • Bidrar detta till att resultatet blir bättre? Snyggare ja troligtvis, men bättre? Att man öppnar upp för en större publik kan nog bidra till att eleven tänker mer på hur den formulerar sig. Många av elevernas arbeten nu är klipp- och-klistra-produkter. Detta löser inte det problemet, utan det är fortfarande uppgiftens utformning som styr detta.
  • Det är svårt att föreställa sig arbetsbördan. Blir den större? Om ja, hur mycket större?
  • Kommentarer kan inte lämnas i texten, utan bara i bloggen. En elev sa att jag kunde få inloggningsuppgifter och kommentera i texten så att man sedan kan göra behövliga ändringar. Tja, eller nja?
  • Tillgängligheten ökar när ett arbete väl är gjort. Då finns det där ute och bara för nästa års elever att hämta. Det blir å andra sidan lättare att hitta för läraren. Granskning med Urkund blir svårare då man inte har ett dokument att skicka in.

För övrigt har jag introducerat Måns uttryck ”aggroklickare” och jag tror många elever kände igen sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar