torsdag 16 september 2010

Bloggkollen uppgift 3. Första delen

Nu är det här en diskussionsuppgift, men jag diskuterar lite med mig själv först för att vara förberedd!

Hur håller man sig uppdaterad inom IKT-fältet? Personligen handlar det om att jag måste ta mig tiden: att först hitta en bra grej, att fundera vad jag ska ha det till och att testa det. Det tar lite tid. Jag har fått flera tips av t ex de som ligger i framkant på min skola men jag har, åtminstone fram till nu, haft svårt att ta till mig det och hellre lagt tiden på något ”viktigare”. För att hålla sig uppdaterad är det uppenbarligen bra att hålla koll på de pedagogiska webbplatserna (som t ex Multimediabyrån) och bloggarna (som t ex Jag lär mig teknik).

Hur avgränsar man all den information som finns i ämnet? Det är kanske att inse att man inte kan få en total överblick. Är man ute efter ett bildbehandlingsprogram kanske man får leta runt efter några och välja ett som man får prova och använda det ett tag för att bli bra på det. Att hålla på att testa och behärska massor samtidigt blir ohållbart. Det är nog också viktigt att ta en sak i taget. Är jag ute efter en viss sak just nu ska jag koncentrera mig på den saken. Återigen är de pedagogiska webbplatserna och bloggarna bra då någon där redan testat och valt ut verktyg, program och resurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar