onsdag 15 september 2010

Bloggkollen uppgift 2. Första delen

Mina första tankar om bloggen i undervisningen är helt klart att det är något som kan användas. Den kan användas till det som redan görs i skolan och säkert öppnar den upp för nya möjligheter. I uppgiften skulle vi ha med oss några frågeställningar som jag redogör för här.

Går det att processblogga med sina elever? Ja. Det som gör bloggen mer effektiv exempelvis en loggbok (förutom att man slipper hålla reda på papper, mail, olika filer etc) är det som Broängens ettor beskriver: ”Har texten en funktion och en publik blir den meningsfull”. Även om läraren vill att eleven ska beskriva sin lärprocess för sin egen skull uppfattar nog många elever att de bara skriver för läraren. Och då blir det tillrättalagt och tråkigt.

Hur är det med tidsaspekten? Att gå in på elevens blogg och kommentera är väl som att läsa vad eleven skrivit i sin loggbok, eller vad det nu kan vara. Har man en klassblogg blir det enklare med säkerhet och administration, men det kan nog ta tid. Har eleverna egna bloggar (jag tänker att mina gymnasieelever kommer att kunna ha det) är frågan hur intensivt man som lärare ska läsa dem. Om man inte är restriktiv med spridningen av bloggen kan en del tid gå åt till kontroll av bloggarna. Å andra sidan kan nog spridningen vara en sporre för vissa elever att vilja använda sin blogg.

Jaha, upphovsrättsfrågor? Här har jag dålig koll och bara i nuläget kan jag tänka att jag ska informera elever om vad de får publicera och inte publicera samt tipsa om användbara källor där det finns exempelvis bildmaterial de kan använda. Jag bör som lärare också hålla mig till det. Jag fräscha upp mina kunskaper om vilka lagar och regler som gäller. Dessutom bör man diskutera vad man får och vad man bör göra. Men det kanske inte hör till denna fråga egentligen.

Hur ska man examinera en blogg? Är bloggens syfte klar för eleven bör det inte vara några problem det som publiceras på bloggen är relevant och kan bedömas av läraren. Som jag ser det är syftet med bloggen att beskriva en lärprocess som är till för elevens utveckling, samt att skapa stoff som läraren kan bedöma utifrån bestämda kriterier. Man kan som lärare också behöva fundera över vad som är lämpligt att skriva i sina kommentarer.

Och genusaspekten då? Det som kanske inte är uppenbart är bloggande kan bidra till en mer jämställd undervisning. Greczniak skriver att de elever som sällan kommer till tals i klassrummet obehindrat får göra det på bloggen. Som säkert alla pedagoger märkt och som undersökningar visat tar, och får, pojkarna mest talutrymme i klassrummet (även om deras studieresultat blir allt sämre jämfört med flickornas). Dessutom blir det dagliga skrivandet, förknippat med flickors dagboksskrivande, något som både pojkar och flickor gör. Slutligen ökar kunskapen om datorer hos både pojkar och flickor.

Det var lite allmänna tankar om bloggen i undervisningen. Nu när lunchkaffet börjar verka ska jag kolla lite mer på och fördjupa mig i en av de pedagogiska bloggar som Lasse och Måns föreslagit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar