onsdag 27 oktober 2010

Trötta eftermiddagstankar om uppgift Ungas medievanor

Eftermiddagens läsande har gått trögt men jag har läst lite i Unga nätkulturer och har då fastnat Elza Dunkels och Annika Zetterströms texter där skolan får sig ordentligt på näsan. Båda menar att skolan är för dålig på att ta till vara på elevernas kunskaper om datorn och Internet. Det är väl ett klassiskt problem, men det kanske är extra tydligt då det Internet har så stor potential som kunskapsspridare.

Jag skäms lite när jag läser det såklart. Hur ofta inventerar jag vad eleverna kan? Och om jag gör det, hur ofta använder jag eleverna som en resurs i undervisningen? Kinderna blossar...

2 kommentarer:

  1. Hej
    Vi har sagt det förut – växla elev/lärarroll enkelt i teorin svårt i praktiken?

    Stefan på IKT b ställer frågan - Vi behöver inte vara med – vi får vara med. Om man tvistar frågeställningen ytterligare, får vi/jag vara med i er process?

    När vi för några år sedan testade att låta studenterna schemalägga viss procent av våra timmar. Det resulterade i att vi blev inbjudna när vi var behövda!

    Tack för en bra dragning senast (etik)

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera
  2. Jag har vid ett flertal tillfällen blivit inbjuden i elevers datoranvändande i rastverksamhet samt senare även i andra lösningar eller användningsområden på lektionsuppgifter. Blir fortfarande förvånad att så stor andel av eleverna vill göra mig delaktig och inte att jag blir automatiskt utestängd pga. yrkesroll och/el. ålder.

    SvaraRadera