onsdag 19 januari 2011

Bilden av min verksamhet - Äntligen

Det känns lite avlägset nu men jag har i alla fall har jag tagit tag i Bilden av min verksamhet. Jag gjorde en powerpoint som ställde till lite problem för mig: jag frågade inte personerna på bilderna om jag fick publicera dem på nätet, jag använde upphovsrättsskyddad musik och så tyckte jag att det var alldeles för krångligt att publicera på webben i Powerpoint 2007. Nåväl, jag lade en svart ruta på allas ansikten så de ser ut som brottslingar, jag ändrade musiken och så laddade jag upp presentationen i Slideshare. Tyvärr verkar inte musiken ha hängt med och texten är inte animerad utan allt kommer på en gång. Det orkar jag inte göra något åt nu. Resultatet ser du i alla fall sist i inlägget.

Bakgrunden till redovisningen har jag berättat ymningt om tidigare i dessa inlägg. Själva redovisningen gick bra och responsen från kursarna var bra. Jag tycker ju att genomförande och resultat av en-till-en varit en katastrof, men det som förvånade mig var att så få tyhcker det är konstigt. Det verkar vara ungefär så här det går till. Snabbt, oförankrat och rätt ogenomtänkt. Vi lägger rälsen samtidigt som vi kör tåget som min chef brukar säga. I det här fallet anser jag att vi bygger ett flygplanet samtidigt som vi faller fritt. Det är väldigt komplicerat och det är stor risk att vi stryker med på kuppen.

I förlängningen vill jag ju ha någon typ av it-pedagogiskt uppdrag på min skola och där kompletterade Markus presentation min och Måns respons efteråt var bra och fick oss att tänka om och nytt.

Imorgon ska jag göra min Preziläxa och se vad jag kan hitta för intressant att använda till vår Sketchuplektion!

3 kommentarer:

  1. Intressant att få ta del av din redovisning även om jag inte var på plats under framförandet. Tips skulle kunnat varit att redovisa procentsatserna i ex. cirkeldiagram för att få visuell känsla av storleken mellan de olika kategorierna. Bra val av inledningsbilder, angav ton och stämning på en gång (samt avslöjar på ett avskalat sätt din syn på upplägget). Var nyfiken på ditt musikval efter din insats på "Mannen utan kaffe".

    SvaraRadera
  2. Hej Tomas
    Riktigt snygg presentation (bilden av min verksamhet) Det gör så otroligt mycket när fotot är bra. Det svartvita fotot med spännande bildvinklar gör att det blir professionellt. Det man kan ha synpunkter på är de övertäckta ansiktena (det är så starkt förknippat med brottslingar)

    Bra jobb!

    /Måns

    SvaraRadera
  3. Johanna: Den musik jag använde som var upphovsrättsskyddad spelades upp när statistiken presenterades. Så här (illa) låter det: http://www.youtube.com/watch?v=uV0MtVWIN8Y.
    Gällande presentationen av statistiken tror jag det blev annorlunda när varje textstycke kom var för sig.
    Måns: Bilderna redigeras i Powerpoint. Mycket smidigt. Som jag skrev i inlägget är jag medveten om associeringen till brottslingar. Hade det funnits ett smidigt sätt att pixla ansiktena hade jag gjort det. Så här i efterhand kunde jag ju valt en annan färg än svart...

    SvaraRadera