onsdag 26 januari 2011

Sidoprojekt

Jag testade att göra en Prezi till som presenterade det projekt mina elever gör just nu.

Det har hänt en del med projektet. Elevernas bloggar är igång och en del har börjat arbeta med sina hemsidor. Som vanligt ligger en del i framkant medan andra knappt tagit sig ur startblocken. Det som känns bra är dock att jag har bra koll nu. Händer inget på deras bloggar eller är inläggen korta och intetsägande kan jag, eller någon av de andra lärarna, ta in gruppen för ett samtal.

Tanken var att det skulle finnas en rad Jingfilmer på sidan med länkar, men det har bara blivit två. Jag tänkte göra några nästa vecka för att beskriva hur man anger referenser enligt Harvardsystemet. Vi får se hur det blir med det.

Projektets förstasida är nu en blogg där man kan följa vad som händer och dylikt. Där la jag in Prezipresentationen. Titta gärna in på projektets hemsida.

Ett annat sidoprojekt jag har är min blogg tillägnad en av mina hobbies, nämligen gamla bilar. Den är extremt nördig men lite skryt kan jag väl kosta på mig. Bilspanaren, som den heter, startade i mitten av oktober och har till dags dato haft 8761 besökare och den har blivit omnämnd i två av Sveriges största motortidningar (här är ett exempel), vilket är jättekul! Med tanke på vad jag skrev om bloggare i början av kursen så är det lite anmärkningsvärt att jag håller på med detta. Jag skulle vilja ägna den mer tid med att exprimentera med design och olika gadgets, men just nu får det stå tillbaka. Så här ser bilspanarbloggen ut i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Du har verkligen många bollar i luften Tomas! Jag tycker du är en rolig "nörd". Nu kan jag visa Matte dina fina koppar oxå, tack för det!

    Men du jag undrar var alla Kiabilar är?? Min bil har en fantastisk historia att berätta... :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken bra upplägg kring Global hälsa. Gillar att eleverna både producerar hemsidor och bloggar om processen (låter som ett projekt att anmäla till Webbstjärnan).

    Som du skriver behövs det säkert en del diskussioner i klassrummet och kommenterande i bloggarna för att få igång alla. Tycker dock att ni/du skapat ett utmärkt sätt att visa upp elevernas arbeten och samtidigt kunna följa med i processen. Snyggt!

    SvaraRadera