måndag 31 januari 2011

IT-pedagogtankar

Jag känner att jag måste bli bättre på att hänga med på IT-området. Därför har jag börjat länka till en del pedagogiska bloggar och sidor som har med IT i skolan att göra och så har jag börjat prenumerera på nyhetsbrevet IT i skolan. Jag hoppas att detta hjälper mig att hålla mig uppdaterad.

I fredags pratade jag också med en kollega som verkligen ligger i framkant då det gäller IT i skolan. Jag har länge tänkt fråga om han och jag ska försöka bli några slags IT-resurser på skolan. Vi har lite olika idéer och uppfattningar om det men ska i alla fall träffas nästa vecka för att försöka skapa något att visa upp för skolledningen.

Kollegan hade också en intressant fundering. Han tyckte att vi skulle sluta använda Facebook för att kommunicera med eleverna. Flera elever uppvisar ett "statusberoende" och att då tvinga dem att använda det blir fel. Han hänvisade till en elev som lagt ner sitt Facebookkonto på grund av att han blivit beroende, som nu startade ett nytt konto och blev fast igen. Det är något att tänka på.

1 kommentar:

  1. Jag håller med om att man lätt blir beroende av Internet och att hålla sig uppdaterad på olika sätt. Själv har jag inte hittat någon bra medelväg, det blir lätt allt eller inget. Mycket tänkvärt.

    Vilken rolig blogg du har som bilspanare! Den har jag lagt till i min prenumerationslista nu - får inte missa något!!!

    SvaraRadera