torsdag 17 februari 2011

Ett första inlägg om Digitala lärresurser

Min egen digitala lärresurs blir nog en hemsida som ska användas i utbildningen av mina kolleger. Upplägg och idéer kommer nog att stjälas från denna kurs upplägg. T ex tänkte jag börja med bloggen i undervisningen, precis som vi gjorde. Jag hoppas Lasse och Måns inte misstycker.

För inspiration till min egen resurs kollade jag på de tre länkar till "utbildningskonsultföretag" (mitt eget ord) som fanns i uppgiften Digitala lärresurser. Med risk för att det är Måns som gjort någon av dessa sidor tänkte jag kommentera vad jag tycker om dem.

Svenska chefsakademien hade enkel navigering och var överskådlig, men jag tyckte den såg tråkig och inte särskilt snygg ut.

Academic House tyckte jag var snyggare, men rörig med alla sina navigeringsknappar. Jag skulle nog hitta den utbildning jag ville ha, men gillar när jag ser ett system i navigeringen.

Den jag fastnade för var Nercia utbildning. Snygg och med bra navigering. Utbildning ska vara kreativ och lekfull och jag tycker denna sida förmedlar det, utan bli oseriös. Jag har sen jag testade WIX (snart får jag visa sidan jag gjort till Sketchupredovisningen) funderat på att använda just detta till min resurssida, och efter att ha sett Nercias sida tror jag det kan funka bra!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Bra att du utifrån din analys av de digitala resurserna tillämpar vad du lärt i arbetet med din egen. Att titta på vad andra gjort är ett bra sätt att komma igång med/utveckla sitt eget skapande.

    Vi misstycker inte kring "stöld" av upplägg. Om vi gjort något som är tillräckligt bra för att du ska kunna ha nytta av det är vi bara glada! Lycka till!

    SvaraRadera