Jag undervisar i samhällskunskap och religion. Ännu har jag inte hittat några sidor som enbart ägnar sig åt dessa ämnen, t ex med övningar och uppgifter som enbart ängar sig åt samhällskunskap. Det kan eventuellt bero på ämnenas karaktär. Även om alla kursplaner ger ramar så är det nog extra tydligt i samhällsämnen att det är just ramar som man sedan fyller med innehåll. Särskilt för samhällskunskap är det extra tydligt.
Därför får man söka upp andra resurser och det finns det gott om, särskilt för samhällskunskapen. Allt är ju samhällskunskap! Nåväl, alla myndigheter, intresseorganisationer, partier eller vad det nu kan vara har ofta en speciell resurs direkt riktad till lärare och elever. Eftersom mina elever nu arbetar med ett avsnitt om brottslighet tänkte titta på en resurs som Brottsförebyggande rådet (Brå) har.
För det första är Brottsförebyggande rådets webbplats en mycket bra resurs. Brå som myndighet är ett centrum för forskning och utveckling inom rättsväsendet. Dels är upppdraget att arbete förebyggande mot brottslighet och dels producerar man även den officiella brottsstatistiken. Förutom att den är full med information så tycker jag den är relativt lättillgänglig och lättnavigerad. Gällande statistiken finns ofta en förenklad och sammanfattad variant, men vill man så kan man få fram fullständig statistik i excelfiler, men det är sällan särskilt användbart i undervisningen. Dessutom finns det hjälp att läsa och tolka statistiken. Vidare finns riklig information om brottslighet. Hela tiden finns länkar till annat material som t ex rapporter eller till ariklar i Brå:s tidning Apropå.
Dessutom har Brå en särskild webbplats riktad mot skolan, Brottsrummet. Den innehåller delvis samma saker som Brå:s webblplats, men informationen är här förenklad och än mer lättillgänglig, utan att det för den skull blir alltför förenklat. Dessutom är den än mer lättnavigerad utan en massa länkar att klicka sig vidare på. Det finns filmer med experter inom olika områden och små interaktiva berättelser där eleverna får klicka sig fram och får olika alternativ att välja för att berättelsen ska gå vidare. Berättelsen fungerar både som kunskapstestare och kunskapskälla. Dessutom samlar också Brottsrummet material från exempelvis Brottsoffermyndighetens rättegångsskola och Kriminalvårdens Brott och straff för skolan, också det bra skolsidor.
Jag gillar Brottsrummet. Det har snygg layout och är lättnavigerad. Den känns enkel och lättillgänglig utan att bli alltför enkel för gymnasieelever. Jag har tidigare hänvisat mina elever till Brå:s webbplats, men det verkar som det tycker det är svårare att hitta på den än vad jag tycker. Brottrummet kan vara en bättre utgångspunkt, som sen kan skapa intresse att söka mer information på Brå:s webbplats.
Hur bra och pedagogiska resurserna på nätet än är saknar jag ofta en tydlig koppling till kunskapsmålen. Det är ju såklart varje lärares uppgift att anpassa materialet till målen, det gäller ju också läroböcker, men ibland önskar jag en tydlighet. Det blir en signal om att de som gjort materialet har tänkt till. Det blir tydligt både för lärare och för elever vilka mål man jobbar med. Och så är det ju bekvämt för läraren.
Detta är något som man också pekar på i rapporten Digitala lärresurser i en målstyrd skola: Rektorer, pedagoger och elever behöver stöd i att anknyta digitala lärresurser till de nationella målen. Det kan ske genom att många bra lärresurser märks upp med metadata och får koppling till mål i styrdokumenten. Stödmaterial till producenter av digitala lärresurser behöver också utvecklas för att digitala lärresurser ska bli mer användbara och tillgängliga.
Jag känner att jag ligger efter både på jobbet och på kursen efter min egen influensa och sonens vattkoppor, men nu är denna uppgift gjord så nu kan jag ägna hela morgondagen och torsdagen åt Min förebild, en uppgift jag ännu inte börjat med (men funderat på). Wish me luck!
Därför får man söka upp andra resurser och det finns det gott om, särskilt för samhällskunskapen. Allt är ju samhällskunskap! Nåväl, alla myndigheter, intresseorganisationer, partier eller vad det nu kan vara har ofta en speciell resurs direkt riktad till lärare och elever. Eftersom mina elever nu arbetar med ett avsnitt om brottslighet tänkte titta på en resurs som Brottsförebyggande rådet (Brå) har.
För det första är Brottsförebyggande rådets webbplats en mycket bra resurs. Brå som myndighet är ett centrum för forskning och utveckling inom rättsväsendet. Dels är upppdraget att arbete förebyggande mot brottslighet och dels producerar man även den officiella brottsstatistiken. Förutom att den är full med information så tycker jag den är relativt lättillgänglig och lättnavigerad. Gällande statistiken finns ofta en förenklad och sammanfattad variant, men vill man så kan man få fram fullständig statistik i excelfiler, men det är sällan särskilt användbart i undervisningen. Dessutom finns det hjälp att läsa och tolka statistiken. Vidare finns riklig information om brottslighet. Hela tiden finns länkar till annat material som t ex rapporter eller till ariklar i Brå:s tidning Apropå.
Dessutom har Brå en särskild webbplats riktad mot skolan, Brottsrummet. Den innehåller delvis samma saker som Brå:s webblplats, men informationen är här förenklad och än mer lättillgänglig, utan att det för den skull blir alltför förenklat. Dessutom är den än mer lättnavigerad utan en massa länkar att klicka sig vidare på. Det finns filmer med experter inom olika områden och små interaktiva berättelser där eleverna får klicka sig fram och får olika alternativ att välja för att berättelsen ska gå vidare. Berättelsen fungerar både som kunskapstestare och kunskapskälla. Dessutom samlar också Brottsrummet material från exempelvis Brottsoffermyndighetens rättegångsskola och Kriminalvårdens Brott och straff för skolan, också det bra skolsidor.
Jag gillar Brottsrummet. Det har snygg layout och är lättnavigerad. Den känns enkel och lättillgänglig utan att bli alltför enkel för gymnasieelever. Jag har tidigare hänvisat mina elever till Brå:s webbplats, men det verkar som det tycker det är svårare att hitta på den än vad jag tycker. Brottrummet kan vara en bättre utgångspunkt, som sen kan skapa intresse att söka mer information på Brå:s webbplats.
Hur bra och pedagogiska resurserna på nätet än är saknar jag ofta en tydlig koppling till kunskapsmålen. Det är ju såklart varje lärares uppgift att anpassa materialet till målen, det gäller ju också läroböcker, men ibland önskar jag en tydlighet. Det blir en signal om att de som gjort materialet har tänkt till. Det blir tydligt både för lärare och för elever vilka mål man jobbar med. Och så är det ju bekvämt för läraren.
Detta är något som man också pekar på i rapporten Digitala lärresurser i en målstyrd skola: Rektorer, pedagoger och elever behöver stöd i att anknyta digitala lärresurser till de nationella målen. Det kan ske genom att många bra lärresurser märks upp med metadata och får koppling till mål i styrdokumenten. Stödmaterial till producenter av digitala lärresurser behöver också utvecklas för att digitala lärresurser ska bli mer användbara och tillgängliga.
Jag känner att jag ligger efter både på jobbet och på kursen efter min egen influensa och sonens vattkoppor, men nu är denna uppgift gjord så nu kan jag ägna hela morgondagen och torsdagen åt Min förebild, en uppgift jag ännu inte börjat med (men funderat på). Wish me luck!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar