torsdag 3 mars 2011

Min förebild

Min första idé förkastade jag. Den andra förkastade jag delvis och nu tror jag att jag har det hela klart för mig.

Jag har tänkt att använda Photostory, då jag inte egentligen aldrig använt det. Det är väldigt enkelt att använda, men ibland lite väl enkelt och begränsat. Jag tänkte att jag skulle spela in berättarrösten på min telefon då ljudet blir bra där och att jag inte har något headset till datorn.

Jag är nämligen lite rädd att om jag köper ett billigt headset kommer jag att bli besviken på ljudkvalitén och ett dyrt headset har jag inte råd med. Nu gick det dock inte att lägga två ljudfiler på varandra i Photostory. Är det någon som har tips på ett bra, billigt headset?

Jag får jobba klart med uppgiften i veckan.

Något av det som inte kom med i uppgiften var det denna text:

Det kan vara svårt att hitta förebilder bland lärare. I en radiokrönika säger till exempel filmrecensenten Göran Everdal att skildringar av lärare, i populärkulturen åtminstone, lider av ett slags hora-madonna-komplex.

Antingen är läraren en sadist som älskar att plåga sina elever, kanske bäst illustrerad av latinläraren Caligula i Hets från 1944, eller så är läraren god och självuppoffrande, ja nästan en martyr. Läraren i engelsk litteratur, John Keating i Döda poeters sällskap från 1989 får illustrera den typen.

Jo, det finns en tredje typ också. Den förnedrade läraren. En tragiskt typ som förlorat all sin auktoritet som till exempel mellanstadieläraren Sören Mårtensson i Ole Dole Doff från 1968. Jag har väl själv varit både Caligula, mr Keating och magister Mårtensson någon gång...

4 kommentarer:

  1. Hej Tomas
    Köpte ett headset till Adam som jag kan rekommendera, finns på net on net för en billig peng. Den heter Canyon och det följer även med en webbkamera. Kollade på deras hemsida och det finns även endast headset för 129:-. Om du vill kan du få låna det och testa.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det brinner i knutarna så jag köper nåt på stan imorgon. Det kanske finns samma sort nånstans.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Du skulle kunna prova att mixa ihop ljudet i Audacity som är ett gratisprogram innan du lägger in ljudfilen i photostory. Det finns bra instruktioner på detta i PIM-handledningarna.

    Lycka till!
    -Åsa

    SvaraRadera
  4. Jo efter att inlägget skrevs har jag funderat på det då jag använt Audacity tidigare. Musiken jag valt var lite för kort så jag klippte och klistrade lite så den blev längre i Audacity. Jag är dock lite dålig på att läsa instruktioner... Ska kolla PIM. Tack, Åsa!

    SvaraRadera