onsdag 16 mars 2011

Med eld i baken och kniv mot strupen

Projektet Global hälsa är avslutat och jag kämpar kvällar som helger med att läsa och bedöma elevernas arbeten. I snitt tar det två timmar per arbete. Jag har 21 att läsa... Puh!

Jag bestämde mig tidigt att inte ge omdömet på arbetet på elevernas bloggar då vi lärare fick en del kritik för hur vi kommenterat. Eleverna tyckte vi var negativa. När jag kollade igenom kommentarerna förstår jag inte riktigt kritiken. Jag har dock en teori om det. Jag tror inte eleverna är vana vid att få sin process bedömd, bara slutprodukten. Allt som innebär att de gjort något som behöver ändras, läggas till eller tas bort ses som ett nederlag, medan läraren uppfattar det som ett steg i att nå bättre slutresultat.

En idé var att bedöma arbetena med en Jingfilm eller liknande. Nu blev det inte så av två anledningar. Eftersom vi är två lärare på en och samma kurs ska båda vara med och bedöma arbetet så jag vill kolla med honom först. Sen var jag ändå tvungen att göra anteckningar för att komma ihåg vad jag skulle säga i Jingfilmen. Anteckningarna blev många så jag beslutade att eleverna får dem istället.

Idag ska jag ägna mig åt att börja bygga på min resurs. Efter att ha läst vad kursaren Marcus gjort fick jag inspiration i form av att jag kände både eld i baken och kniv mot strupen. Han gör det jag tänkt att göra. Jag inser nu att de kräver en del tankearbete så vi får se om jag kommer att ha något att visa efter dessa två heldagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar