torsdag 25 november 2010

Bilden av min verksamhet - abstract

I mitt förra inlägg skrev jag om bakgrunden till min redovisning av "Bilden av min verksamhet". Läs det gärna innan du läser detta.

Min redovisning kommer att ta upp bakgrunden och beskriva hur situationen ser ut på skolan nu. Min första tanke var att göra en enkät i Google docs bland elever och lärare om hur de använder datorn i undervisningen, om deras utbildning, om deras känsla av att behärska datorn i undervisningen osv. En idé var också att fråga skolledningen om deras vision med satsningen och hur de tycker att den fallit ut. Tanken med detta är att synliggöra det som jag känner. Det kan ju vara så att det bara är jag som känner så här och då måste jag ju anpassa uppgiften till det.

Jag har också tänkt att gå runt på skolan och fotografera det jag berättat om, i klassrum och korridorer. Efter att vi filmade förra veckan har idén växt fram att jag också ska filma. Dels kan jag filma hur det ser ut, hur det låter och "intervjua" elever och lärare. Det kanske kan ersätta både enkät och fotografering. Jag vet inte riktigt ännu.

Av de program jag nu behärskar lutar det åt att jag kommer att göra en presentation i Powerpoint med inslag av filmer gjorda i Photo Story och Movie Maker.

Syftet med själva redovisningen är alltså att beskriva bakgrunden, situationen/konsekvenserna men också hur jag, men framför allt skolan, ska gå vidare. Vad ska göras åt den, åtminstone enligt mig, problematiska situationen? Hur ska man se till att datorn blir det pedagogiska redskap som (jag tror) det var tänkt att bli? Hur kan jag vara en resurs på skolan när jag avslutat kursen? Jag har redan sagt till min chef att jag måste få tid i min tjänst för att arbeta med detta. Vad kan jag kräva? Och hur ska jag bli profet i min egen hemstad?

4 kommentarer:

  1. Att som skola gripa sig an möjligheter och problematik kring 1-1 är viktigt, spännande och inte helt enkelt. Ska bli intressant att följa!

    SvaraRadera
  2. Situationen på din skola är i olika delar lik den jag upplever att vi har på min skola.
    I februari/mars fattade kommunpolitikerna beslutet att alla i årskurs ett på gymnasiet skulle få bärbara datorer från och med höstterminen 2010, det vill säga ungefär ett halvår efter beslutet. Syftet med datoriseringen är till stor del att locka elever i en allt hårdare konkurrens med främst Västeråsgymnasierna.

    Det säger sig självt att det innebär stora svårigheter att få ett sådant projekt att fungera på så kort tid eftersom just ingenting var genomtänkt och förberett innan, varken tekniskt, pedagogiskt eller utbildningsmässigt för lärarkåren. Dessutom sjösattes det hela nästan halvvägs in i vårterminen när alla började bli som tröttast och samtidigt hade fullt upp med att bara hinna med skolvardagen.
    Att då plötsligt tänka kreativt kring ett helt nytt arbetssätt som man inte vet så mycket om, utan att få någon rejäl extratid till sitt förfogande, och utan att veta vilka förutsättningarna skulle komma att bli, gjorde inte situationen lättare.

    Egentligen var jag inne på ungefär samma spår som du vad gäller bilden av min verksamhet, alltså en form av inventering och kartläggnung av i(k)t-läget på skolan, men nu när du tänkt snarlikt kan det hända jag ändrar mig. Eller också kanske det är fruktbart att fortsätta för att sedan göra någon sorts jämförelse mellan våra gymnasieskolor som ju tycks befinna sig i ungefär samma fas? Vad säger du? Jag ska fundera vidare.

    Förresten; snygg filmaffisch!

    SvaraRadera
  3. Intressant ämne Tomas! ´Det ska bli spännande att få veta mer. Tyvärr känns det allt som oftast i skolans värld att nya idéer skall implementeras utan att det finns en tanke bakom dem.

    SvaraRadera
  4. Jag skummade igenom några uppsatser inom ämnet; "En-till-En projekt och elevinflytande: Om hur elever i grundskolan upplever att ha en egen dator" och "Införande och acceptans av ny teknik - En studie utförd på gymnasieskolor i Malmö Stad" de lyfter fram dels elevers syn samt vad som behövs för att projektet ska lyckas. Kanske kan ge något...
    Ibland är det givande att få lite teorier applicerat på ens problem.

    SvaraRadera