torsdag 18 november 2010

Enkätsvar på Ungas medievanor

Enkäten har nu fått tillräckligt med svar tycker jag. Jag har en idé om att göra enkäter inför uppgiften "Bilden av min verksamhet" så detta blev en nyttig övning, både i skapandet av enkäten men också i frågeställandet.

Nåväl, 35 svar har inkommit. 21 elever i åk 1 och 14 elever i åk 3 har svarat. 15 tjejer och 20 killar. Ett fel inföll sig då jag provade att fylla i enkäten och sedan tog jag bort mina svar. Det innebär att resultatet aldrig blir 100%. Jag vet inte varför det blir så. Jag har dock tagit mig friheten att skriva 100% om alla elever fyllt i ett alternativ. Andra siffror ligger någon procentenhet fel.

Det första att reflektera över är hur länge eleverna sitter vid datorn. 42% sitter mer än två timmar hemma och 19% sitter mer än 2 timmar i skolan. Jag glömde skriva "per dag" i frågan men jag tror att alla uppfattat det så. Frågan är nu om det är mycket tid? Förvånande är nog att inte eleverna sitter mer tid vid datorn i skolan. Det borde ju vara högre med tanke på att alla elever har en egen dator, men faktum är att många elever i årskurs tre inte ens tar med sin dator till skolan då de ändå inte får använda den på många lektioner! Jag är kritisk till min skolas satsning på egna datorer till eleverna och detta är väl ett starkt bevis att jag har rätt? Jag har tänkt att "Bilden av verksamhet" ska handla om det.

Det man gör på nätet är främst att kommunicera och hålla kontakt, vilket var föga förvånande. 89% svarar att de gör det ofta eller varje dag. De flesta hämtar information både om skolarbete och annat, men få sprider information på nätet (hur nu den frågan tolkades).

92% lyssnar på musik eller lyssnar på radio ofta eller varje dag. 67% tittar på tv, filmer och klipp ofta eller varje dag, men däremot säger 67% att de sällan eller aldrig laddar ned musik/tv/film. 64% spelar aldrig eller sällan spel.

Nedslående för en samhällskunskapslärare är att 78% svarar att de aldrig eller sällan läser eller tittar på nyheter. Å andra sidan påpekade många att de ser nyheter på tv och läser papperstidningar. 64% svarar att de sällan eller aldrig läser bloggar och 83% läser sällan eller aldrig på diskussionsforum.

Rent praktiska saker som kanske är mer "vuxna" visar sig tydligt i undersökningen. 100% köper sällan eller aldrig något på nätet och 100% gör sällan eller aldrig bankärenden.

Mest besökta sidor (av mina förslag) är Facebook och Youtube. Jag ska väl inte redogöra för alla siffror men intressant kan vara att 100% sällan eller aldrig besöker Bilddagboken. För MSN är samma siffra 61%.

Där eleverna fyllt i själva andra sidor kan jag inte se något tydligt mönster förutom att en del tv-play-kanaler dyker upp, som t ex SVTplay, TV6play, TV4play osv samt några sidor om sport.

Faror på nätet anser de vara att man blir beroende av att ständigt vara uppdaterad. Man måste t ex kolla Facebook ofta, trots att man inte behöver och att något med största sannolikhet inte har hänt sen man kollade sist. Är man inte koncentrerad är det lätt att skolarbetet prioriteras bort. Att det man publicerar oftast ägs av sidan man publicerar det på anger några som ett problem. Endast två skriver att mobbing är en risk och endast en skriver om risken att få sin identitet stulen. Om det är ett utslag av obetänksamhet eller att man helt enkelt inte upplevt det låter jag vara osagt. En annan tolkning är att man kanske helt enkelt får räkna med att bli lite tilltufsad på nätet. Felaktig information och virus anges också som ett problem. Behovet av en ny typ av källkritik, som Stig Roland Rask skriver om, blir aktuellt här. En elev svarade på frågan om vilka faror som fanns "inga alls".

Jag vet inte hur mycket jag kan läsa ut av resultatet, men det som jag tyckte var intressant att få veta, eller åtminstone en aning om, är vad eleverna gör på nätet och deras uppfattning av vilka faror som finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar